yamami

Nie je web ako web. Alebo prečo niekto robí web za pajdu a niekto za päť litrov.

Tento článok vznikol na základe diskusie na Twitteri, kde sa rozoberalo ako si zarobiť tvorením webov. Weby programujem už od svojich 15-tich rokov, prešiel som si zamestnaním, freelancingom, formovaním spoločnosti na tvorbu webov a momentálne zamestnávam pár programátorov, dizajnérov, leadra a operatívu. Téma prečo niekto robí web za 50 EUR a niekto za 5.000 EUR ma teda rozhodne zaujíma a mám na ňu názor obrúsený bohatými skúsenosťami. Rád sa oň s vami podelím a verím, že bude prospešný tak pre tvorcov webov ako aj pre ich klientov.

 

1. Robím weby. Nikdy nehovorte klientovi, že mu urobíte web za 50 EUR

Pretože to je to čo chce klient počuť a vy nikdy nedokážete dodať so všetkým čo ku tomu patrí. Ak mi poviete, že to dokážete, od zajtra máte v mojej firme JOB, dám vám MAC a urobím každé ráno kávu. Proste dobrá web stránka spočíva v prvotnej analýze potrieb klienta, či si bude chcieť obsah manažovať sám alebo to bude statická prezentácia, portál. Mali by ste zistiť či klient potrebuje custom dizajn alebo mu stačí šablóna, ktorá sa približuje jeho potrebám. Následne musia prísť všetky potrebné podklady, ideálne použiť dotazník. Potom:

1.1 Keď je to šablónový web

Musím korektne naištalovať jadro systému, správne nastaviť databázu, správne nastaviť používateľské kontá, so skúsenosti nikdy nenechávajte defaultné nastavenie prihlasovacích údajov (admin/admin), korektne nasadiť licencovanú šablónu. A keď píšem korektne, viem čo hovorím a myslím si, že to vie aj Websupport, ktorému v prípade nekorektného nasadenia šablón nabúravajú serveri. Zvyčajne sa pri šablónach stretávame ešte s javom “neposlušných znakov a diakritiky”. Je to spôsobené tým, že šablóny sú zväčša tvorené v zahraničí a nepočítajú so znakmi vyskytujúcimi sa u nás. Potrebujete teda napojiť slovenskú znakovú sadu.

1.2 Keď je to customizovaná šablóna

1.1 Keď je to šablónový web + šprcem sa v šablóne, kedy výsledok je väčšinou dizajnová katastrofa ak pri tom nie je webdizajnér.

1.3 Keď je to šablóna na mieru

V tomto prípade 1.1 Keď je to šablónový web – licencovaná šablóna + vlastná šablóna, ktorú tvorím aj s modulmi od piky ja a pomáha mi webdizajnér. Obrovskú chybu robím ak si myslím, že ja som ten najlepší webdizajnér a programátor v jednom. Vtedy klamem sám seba a navyše aj klienta.

Keď to mám hotové, odovzdávam klientovi a on sa ma väčšinou opýta: “prečo nie som prvý v Googli? Prečo mi nefunguje ten link a vlastne ja som chcel ešte obrázok v pravo, či odkaz na novú stránku v menu, ktoré je ale fixné.” A teraz mu povedzte, že je to za príplatok. No roztrhne ho a nezaplatí vám ani tých 50 EUR. Alebo teda pri najhoršom zaplatí, ale keď už vyhoviete všetkým jeho potrebám. Prečo? Pretože ste mu povedali, že mu urobíte web za 50 EUR a on v tom vidí všetko. Väčšinou sa ten klient k vám už nevráti alebo mu potom pre istotu nedvíhate telefón.

Prečo sa tento jav vlastne deje? Pretože tvorcovia majú strach, že nebudú mať prácu ak si nepovedia nižšiu cenu ako našiel klient. Pretože ten, kto už naozaj nevie čo ide robiť sa rozhodne, že ide robiť weby a ide ich robiť lacno, lebo nevie čo to obnáša, ale niekde videl, ako rýchlo to nakliká. Podobné je to v stavebníctve a v ostatných ľahko dostupných službách. Môj brácho začal pôsobiť v Nemecku. Nemohol robiť služby, ktoré si myslím, že ovláda na výbornú, pretože potreboval certifikát. Je to legislatívne opatrenie a chráni klientov, aby naozaj mohli dostať službu od odborníka. Možno by stálo za úvahu také niečo urobiť aj u nás, nechám na diskusiu.  A vlastne aký taký filter už začal zavádzať Learn2code, ktorý učí nás tvorcov tvoriť weby a webdizajnérov kresliť weby. Sú tam naozaj špičkoví odborníci. Pozdravujem Juraja Guniša. Toto je človek, ktorý patrí k špičke v tvorbe a programovaní webov. Learn2code čo tak to posunúť na úroveň certifikačnej autority na Slovensku?

 

2. Som klient. Kedy si vybrať firmu a kedy freelancera? Kedy šablónu a kedy custom web?

V prvom rade si ako klient musím uvedomiť, čo pre mňa znamená webstránka. Ak je to len niečo čo potrebujem mať, lebo to má už každý a nejako to tam potrebujem zbúchať, tak si stránku radšej nerobte. Vážne. To je ako keby ste išli neupravený po meste. Nezakasaná košeľa, topánky väčšie ako nohy len preto, že boli vo výpredaji a na hlave výbuch. Vydali by ste sa takto na rokovanie? Asi nie. Preto sa musíte starať aj o vašu web stránku. Je to vaša tvár vo virtuálnom svete, ste to vy, prezentujete sa na virtuálnej ulici a mali by ste chcieť byť oblečený v peknom šate a digitálne voňať. Predstavte si, že prídete na rokovanie, zanecháte výborný dojem a váš klient vás uvidí sadať do auta, ktoré kvitne hrdzou, puklice má iba na troch kolesách a dvere otvárate zámkou, nie na diaľku. Pokazíte dojem. A rovnako to je aj s vašou webstránkou. Pokiaľ necháte vášmu klientovi vizitku a on po čase zavíta na vašu webstránku, musí mať rovnaký pocit ako keď sa s vami stretol. Prípadne ak je na vašej stránke niekto, kto sa s vami nestretol musíte prostredníctvom tej stránky urobiť dojem ako keby ste ho pozvali na kávu. Preto pri plánovaní webovej prezentácie je nesmierne dôležité dbať na to aby som si vyčlenil vhodný rozpočet, zvolil správnu formu, dizajn, logo, identitu.

 

  • Kedy šablónu a kedy custom web?

Veľmi jedoduché. Šablóny vytvárajú tímy pre najfrekventovanejšie druhy biznisov: reštaurácia, kaviareň, reality, webdizajn, atd. To znamená, že ak idem otvárať reštauráciu je 99% predpoklad, že na mojej webstránke budem mať rovnakú štruktúru ako šablóna, ktorá už bola vytvorená a pýši sa ňou 20 reštaurácií na celom svete. Samozrejme moja šablóna bude mať iný obsah. To je ako keby som si požičal na stretnutie a oslovenie klienta auto z požičovne a pritom viem, že aj moja konkurencia si ho požičala na rovnaké stretnutie, no vystúpil som z neho ja (iný obsah).

Ak som sa rozhodol expandovať a urobil som sieť reštaurácií, je vysoko pravdepodobné, že som na trhu niečím odlišný, výnimočný. Túto odlišnosť by som mal zohľadniť aj na svojej webstránke. Nie však otravným vyskakovacím oknom doplneným do šablóny, ale vytvorením svojho ja na webe pomocou kreatívneho tímu odborníkov. To potom robíme s chalanmi u nás v yamami.sk.

 

  • Kedy firmu a kedy freelancera?

Freelancer podľa mňa zvládne nanajvýš šablónkový web. Ak chcem custom web so svojou inakosťou, mal by som osloviť firmu. Inakosť sa dá robiť ešte aj alternatívne. Ak už vyslovene nechcem firmu, preženiem to cez freelancera webdizajnéra + freelancera programátora a zmenežujem si ich sám (toto sa dá len v prípade, že som ako tak IT zdatný).  Apropo malá rada: Nehrajte sa na IT hrdinov.

 

3. Robím weby. Nesnažte sa podliezť ceny, choďte na trh s kvalitnou kožou. 

Nebojte sa, že nebudete mať prácu. Ak chcete robiť projekty, tak nedovoľte aby trpeli klienti. Robte si projektíky sami sebe, choďte na školenia, inšpirujte sa prípadne urobte pár webov niekomu len tak, pre radosť. Ak budete neustále hrať preteky o ceny a klienti budú tí porazení, bude neustále narastať skepsa medzi klientami z tvorby webstránok a neúcta voči vašej práci. Klienti si ju proste nebudú vedieť vážiť, pretože to je niečo lacné, čo môžem mať dnes, potom inak zajtra a pod.

Ak programujete, snažte sa spojiť s uznávanými webdizajnérmi a naopak, ak kreslíte snažte sa spojiť s uznávanými kódermi. Jeden druhého potiahnete, verte mi.

 

4. Som klient. Keď vám niekto povie “toto je najlepší systém na svete” a “ja ti na ňom postavím web”.

Asi tu nejdem rozoberať porovnanie open-source platforiem, pretože to je článok sám o sebe. No ako klienta vás chcem upozorniť, že výber platformy pre váš web je niekedy rozhodujúci. Ak ale niekto tvrdí, že práve ten jeden systém je pre vás najlepší, skúste sa opýtať ďalších dvoch-troch. My vo firme pracujeme so všetkými dostupnými CMS a LMS založenými na PHP, AJAX, JavaSript a ďalších moderných jazykoch, no nikdy by sme si nedovolili tvrdiť, že ten alebo onen je najlepší, či najhorší. Proste každý systém má svoje využitie. Samozrejme niekedy to je aj o presvedčení klienta a o tom, v čom je zvyknutý pracovať alebo v čom je práve zaškolený.

 

Fuu 1303 slov. To už asi budem končiť, pretože štatistiky o dobrých článkoch hovoria, že musia byť krátke a výstižné. V každom prípade ešte nám zostáva vyriešiť vývoj systémov, vývoj portálov a ako si klienti mýlia pojmy vývoj a implementácia, či tvorba. Ako správne odhadnúť deadliny vývoja a čo to znamená UI. Prípadne mi môžete napísať email ak vás to zaujíma.

  2Comments

  1. Vlado   •  

    “Zvyčajne sa pri šablónach stretávame ešte s javom “neposlušných znakov a diakritiky”. Nejak ti tiez uchadza diakritika vo fonte, Lato este v google fonts nieje aktualizovane v najnovsej verzii takze subset nepomoze, treba font ulozit na ftp a volat priamo http://bit.ly/YxrCQd .

    Inak silny nadpis ale clanok uz s nim az tak nekoresponduje, celkom zbytocny hate na sablony, ked uz porovnavate custom a sablony tak by bolo fajn uviest aj ten razantny cenovy rozdiel ktory sa tam vytvara ( tu nerozumiem teda bodu 1.3 – robite design na mieru zo zakupenych templatov v ktorych sa pohrabete v psdckach alebo original od zakladu ? )
    Bod 3 a 4 uplne suhlasim, viac takych clankov a viac osvietenych klientov :)

  2. Martin Pechovsky   •     Author

    Vlado dík. Nemal som v úmysle urobiť hate šablón. Písal som o tom, že každá forma a cena má svojho kupca a čo by mali a nemali robiť tvorcovia, aby sa nezamotali. 😉

Comments are closed.